English French Spanish

Història de les Cooperatives d'Ensenyament

L’origen de les cooperatives d’ensenyament té el seu punt d’arrencada a mitjans de la dècada dels 60 del segle XX.Escola Elisabeth

Com explicava Josep Rafecas, president de la Federació de Cooperatives d’Ensenyament als anys vuitanta,  

la trajectòria d’aquests centres d’ensenyament cooperatius ha comportat un gran enriquiment a l’escola catalana de finals de la dictadura i en el període de la transició, però, al mateix temps, ha servit per posar les bases de la recuperació de la qualitat pedagògica que té (...) l’escola avui

És important destacar que quan escrivia aquesta introducció històrica els anys vuitanta ja parlava en passat i utilitzava, concretament, el pretèrit perfet. El motiu, conscient o no, és que durant els vuitanta, en plena consolidació de l’Estat del Benestar i del desplegament administratiu de la Generalitat, existia una febre per inserir en l’esfera pública qualsevol iniciativa consolidada de la societat civil, la qual va deixar en penombra aquells èxits que, de manera voluntària i sense recursos, havia aconseguit amb esforç una ciutadania organitzada, que actuava al marge de la situació social i política imperant.

Un altre aspecte que cal tenir en compte en la història de les cooperatives d'ensenyament és la tradició pedagògica de la societat catalana amb les experiències que s’inicien des dels temps de Prat de la Riba, dels Ferrer i Guardia, d’Alexandre Galí, de Baldiri Reixach, de Flos i Calçat, de Joan Bardina, de Rosa Sensat i tants d’altres que van aprofundir en el respecte a la personalitat del nen i, per tant, a la dignitat humana.

La creació de cooperatives d’‘ensenyament ha estat, doncs, un procés constant en el decurs de la nostra història contemporània que s’ha mantingut ben viva fins els dia d'avui. 

 

El pati de l'escola Elisabeth als anys 70

 

  • Tornar
  •   |  
  • scroll back to top
  •   |     |